27 kwietnia 2012

Garnek rzymski

Nie często zdarza mi się myszkować na pchlich targach ze względu na brak czasu i problem ze znalezieniem opiekuna dla maluchów, ale ostatnio miałam to szczęście i mogę pochwalić się wspaniałym znaleziskiem. Muszę przyznać że dotąd nie miałam pojęcia o istnieniu czegoś takiego jak „garnek rzymski”. W trakcie moich poszukiwań mignął moim oczom właśnie taki garnek, pomyślałam że to bardzo fajne naczynie do wyrastania chleba a wyrzeźbiona na naczyniu postać koguta zapaliła w mojej głowie taką myśl że może jest ona przeznaczona do wypieków. Ponieważ nie miałam pojęcia czy się nie mylę( pomimo zapewnień handlarza) utargowałam cenę na całe 20 zł. Ku mojemu wielkiemu szczęściu, sprawdzając co oznacza napis z naczynia w Internecie moja świadomość nabrała innego wymiaru a ja zyskałam wspaniałe naczynie do pieczenia nie tyko mięsa ale również chleba… 

W Internecie znalazłam kilka rad dotyczących używania garnka, oto kilka z nich:

  • Przed pierwszym użyciem garnek należy wymoczyć w wodzie, a następnie dokładnie wymyć ciepłą wodą bez dodatku detergentów.
  • Przed każdym użyciem należy namoczyć puste naczynie w zimnej wodzie przez co najmniej 15 minut aby pory w naczyniu wypełniły się wodą.
  • Zbyt gwałtowna zmiana temperatury może spowodować pęknięcie naczynia, dlatego zimne naczynie umieszczamy zawsze w zimnym piekarniku jak również nigdy nie wlewamy zimnej wody do rozgrzanego naczynia.
  • Gorący garnek wyjęty z piekarnika najlepiej stawiać na suchej ściereczce lub desce aby zapobiec styczności naczynia z zimnym podłożem.
  • Po użyciu garnek należy umyć w ciepłej wodzie bez dodatku detergentów.
  • Po użyciu należy przechowywać otwarte naczynie w przewiewnym miejscu tak aby mogło swobodnie wysychać.
  • W miarę używania garnek będzie przybierał coraz ciemniejszą barwę a po około 100 użyciach należy wypełnić wodą garnek i wygrzać w piekarniku przez pół godziny, doprowadzając wodę do wrzenia.
  • Czas pieczenia w rzymskim garnku może różnić się od czasu pieczenia w innych naczyniach.
  • Rady dotyczące pieczenia chleba w garnku:
  • Naczynie zawsze należy wytrzeć do sucha, wysmarować olejem i obsypać na przykład otrębami.
  • Upieczonego chleba nie trzymamy w garnku dłużej niż 15 minut.
  • Naczynia które nie są pokryte śliską glazurą (różne rodzaje garnków jak rozumiem) należy bardzo dokładnie wysmarowywać tłuszczem i obsypywać mąką lub otrębami
  • Czas pieczenia chleba w garnku jest dłuższy, na 1 kg chleba 1godzinę.

2 komentarze:

  1. Może i na moim pobliskim pchlim targu znalazło by się takie cudo .... muszę koniecznie tam pomyszkować :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Cieszę się, że trafiłam na Twojego bloga po... rzymskim garnku. Też taki mam i chętnie się przypatrzę Twoim przepisom (no chleb w garnku rzymskim -wow!). Inne przepisy też są wspaniałe. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń